mandag den 16. december 2013

En tilbagevendende julekalender her hos os


...eller det er ikke en rigtig julekalender, men med 24 fantastiske afsnit er det tæt på :-)

Jeg taler selvfølgelig om klassikeren "Matador", for som så mange andre danskere har jeg et specielt forhold til serien.
Hvert år i december ser min mand og jeg serien, og jeg elsker det. Selvom jeg har set den en del gange efterhånden, dukker der hele tiden nye ting op, som jeg ikke har lagt mærke til før.
Da der sidste år var et interview med kvinden bag serien, nemlig Lise Nørgaard, kom hun med nogle bud på karakterernes liv efter "Matador". Det var medvirkende til, at der kom endnu et "lag" til serien. Det kom også frem, at seriens hovedperson faktisk er Maude, selvom jeg i mange år troede, at det var Mads Skjern. Efterfølgende er det selvfølgelig tydeligt, idet karakteren gennemgår en stor udvikling på det personlige plan. Hun går fra at være en barnlig kvinde til at vise styrke og handling og i sidste ende blive voksen. I det hele taget er det seriens kvinder, der" flytter sig" og er de stærke.

Derfor blev jeg meget begejstret, da vores besøg på Koldinghus for at se udstillingen om Julekalenderens historie også havde mulighed for at se udstillingen Klæder skaber film, hvor der var udstillet tøj fra serien.

Selvfølgelig var den berømte pels, som både Maude og Ingeborg får af deres respektive mænd, også udstillet, men som begge kvinder ender med at returnere, fordi den anden har en magen til.




Denne blondekjole har Maude også på i serien, og jeg blev ret imponeret over at læse, at den er håndsyet, da blonderne er nogle gamle nogle af slagsen.



...og til sidst de to grunde, hvor Maude har den ene og ender med at købe den anden, idet hun lander på feltet. Det viser sig senere, at hun er kommet til at flytte Hans Christians brik i stedet for sin egen.




6 kommentarer:

  1. En skøn serie. Kan huske en del når du skriver disse ting

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig et skøn serie, som skildrer et stykke danmarkshistorie!

      Slet
  2. et dejligt stykke danmarks historie. Elsker at se den

    SvarSlet
    Svar
    1. har dog aldrig tænkt den som en julekalender

      Slet
    2. Det kommer sig nok af, at den har de 24 afsnit, og ikke mindst at vi ser den slags i vinterhalvåret.
      En gang imellem nyder vi en fedtemad med salt til og en lille skarp :-) Maude og Hans Christian spiser den slags, da de efter en fest sidder i køkkenet og spiser natmad, så gør vi det også nogle gange, og en fedtemad hører december til.

      Slet
  3. Jeg skal have god tid hvis jeg sætter første afsnit i gang....
    for jeg bliver siddende til jeg har set alle 24 afsnit....elsker Matador.

    SvarSlet

Det er altid hyggeligt med kommentarer fra mine læsere, så smid gerne en.