mandag den 17. marts 2014

Sådanne weekender måtte der gerne være flere af


Den forgangne weekend har været planlagt i lang tid - siden november, hvor min svoger skaffede billetter til "In A World Like This"-Touren med Backstreet Boys - min ungdoms store idoler.
Vi valgte nemlig at gøre en weekendtur ud af det, så der blev bestilt overnatninger på Hotel Avenue, et lækkert hotel 5 minutters gang fra Forum, hvor koncerten fandt sted.

Samtidige fandt jeg ved et tilfælde finder ud af, at der i samme weekend var en udstilling af Hundertwasser-værker på Arken. Heldigvis fik jeg ret let overtalt min husbond, søster og svoger til, at vi også skulle på kunstmuseum.

Vi tog derfor bilen ud til kunstmuseet, og ingen af os blev skuffet - og heller ikke min mand, der ikke er kunstinteresseret, følte, at det var helt uinteressant.
Friedensreich Hundertwasser bliver ved med at imponere mig og sætte spor. Hans værker er farverige, livsbekræftende og ikke mindst var hans tanker om økologi foran for hans tid. Det er imponerende, hvad han har skabt arkitektonisk, og jeg bliver simpelthen nødt til en gang at lægge vejen forbi Magdeburg for at se dette i virkeligheden og ikke kun som en model:


Mere Hundertwasser - her vævet tæppe. Desværre bliver de flotte farver ikke gengivet så godt på fotoet som i virkeligheden:


Maleri:



Der var selvfølgelig også andet kunst på Arken.
Jeg måtte tage billede af de lysende firkanter:


Arken er bestemt også et sted, hvor man kan lege - også som voksen - så min søster og jeg legede lidt med at tage nogle billeder.
Der er et eller andet med spejle, hvor man forandrer udseende:


Hvad meningen med et stor rund, gitterplade, der lignede en stor grillrist, var, ved jeg ikke, men den var sjov at bruge som rekvisit til fotoleg:


På vej ud skulle vi forbi deres shop.
Hold da op, de havde mange fede ting, og der røg noget med hjem, bla. en plexiglas-kasse i neonorange, to "Turtelduer" af Kaj Boysen og et katalog om Hundertwasserudstillingen.


Tilbage til København tog vi turen fra hotellet til bymidten på gåben - det tog ikke mere end 20 min, og efter et museumsbesøg trænger bare til at "skridte igennem" og få bevæget kroppen.
Helt tilfældigt endte vi på en lille restaurant, Atlas Bar", beliggende i en kælder.
De serverede lækre vegetarretter og også andre retter, men jeg endte med at prøve mig med rødbedebøffer og en masse lækkert tilbehør.


Efterfølgende tog vi en tur ned ad Strøget, men gjorde ikke de store indkøb. Mange af butikkerne er kædeforretninger, så intet nyt der i forhold til min hjemby.
Vi var dog et smut i Royal Copenhagens butik. Jeg elsker Royal Copenhagen og idet påsken snart indfinder sig, var der pyntet op med de karakteristiske porcelænsæg med silkebånd.

Vi havde dog stadig Backstreet Boys-koncerten til gode :-)
Mere om den i et senere indlæg, men jeg kan sige så meget, at den bidrog med endnu flere sanseindtryk af den gode slags.

2 kommentarer:

  1. Det er skønt, at der ind imellem er sådan nogle weekender som man kan huske tilbage på med glæde. Dejligt i havde en skøn tur :) Udstillingen med Hundertwasser ville jeg gerne opleve - jeg har engang strikket i noget strømpegarn, der var indfarvet efter direkte inspiration fra Hundertwassers malerier ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, hvor fedt! Jeg elsker virkelig hans farvevalg!

      Slet

Det er altid hyggeligt med kommentarer fra mine læsere, så smid gerne en.