søndag den 27. april 2014

Lizzie The Musical



I går aftes var jeg endnu en gang på Fredericia Teater for at se musical.
Denne gang var det "Lizzie", som blev beskrevet som HÅRDPUMPET HARD-ROCK SPLATTER-MUSICAL!*

Anmeldelserne fra forskellige aviser har været helt i top med stjerner i massevis, men jeg valgte alligevel  ikke at have for mange forventninger, for jeg vidste ikke helt, hvad jeg gik ind til.
Der var oplyst, at hvis man valgte siddepladser ved bordene foran scenen, var det smart med at iklæde sig en regnkappe senere i forestillingen, så min mand havde i stedet bestilt billetter til 3. række - første række inden bordene :-)



Jeg indrømmer gerne, at jeg er en af de få, der har svært ved at blive fastholdt af film - også i biografen - men med teater og musical går det meget bedre. Måske fordi tingene foregår live lige foran mig. En anden fordel er også, at jeg ikke behøver at skulle forholde mig til, om der sker noget, som jeg ikke har lyst til at se på, bl.a. voldsscener, som jeg står helt af overfor. Jeg kan ikke holde ud at se på det, selvom det er skuespil. Live er det ret tydeligt, at det ikke sker rigtigt.

"Lizzie" skuffede mig absolut slet ikke - tværtimod!
Kort fortalt er historien, at to søskende, Lizzie (hovedpersonen) og Emma Borden, har en far, som senere gifter sig med en ny mor. I huset kommer en nabo, Alice, og de har også en tjenestepige, Bridget, som de to piger kalder Maggie.
Lizzie er blevet misbrugt af faren, og da han har giftet sig med en ny kvinde, skal de to piger ikke arve ham. Derfor vælger Lizzie at slå faderen og stedmoren ihjel med en økse. 
Musicalen bygger på en sand historie, og Lizzie bliver aldrig dømt for mordene. Den dag i dag ved man ikke, om hun var morderen. 

Det var en rigtig fed forestilling med effekter, rigtigt godt musik, koncertelementer, fantastiske kostumer og ikke mindst var sangen og skuespillet fra de fire kvindelige skuespillere fænomenal!
Allerede i andet musiknummer præsenteredes man for, at Lizzies far har misbrugt Lizzie seksuelt, og da var jeg imponeret. Det var så fantastisk kropssprog og mimik, som blev leveret af hovedrolleindehaveren Bjørk Gamst. 
Historien fortælledes med meget få rekvisitter på scenen, men alt fik man gennem de fire kvinders  tøj, mimik og ikke mindst fantastiske sang! 

Jeg var høj efter en fed oplevelse i går aftes, og hvor er jeg glad for, at min søster og mand besluttede, at der skulle bestilles billetter til forestillingen.

Jeg har tidligere været på Fredericia Teater og se deres opsætning af Disneys "Aladdin", som også var rigtig god. "Lizzie" var for mig bare en lille tand bedre, måske fordi den havde flere "lag" fortalt gennem bl.a. kostumerne.

Der er ingen tvivl om, at jeg skal mere i teatret, og billetterne til "Den Lille Havfrue", der kommer på Fredericia Teater til efteråret, er allerede købt og venter kun på at blive indløst.


Linket fra Youtube - lagt ind af Fredericia Teater
_________________________________

http://www.fredericiateater.dk/alle-arrangementer/lizzie set d. 27.4.14

2 kommentarer:

  1. Lyder godt nok fedt, jeg glæææder mig også til miniferie med min kæreste til sommer hvor vi skal over at se Den Lille Havfrue, som var en del af min julegave :D

    - Anne

    SvarSlet
  2. Lyder som om det var en god oplevelse. Jeg tror ikke jeg nogensinde har været
    til en musical.....måske man skulle prøve ^^

    SvarSlet

Det er altid hyggeligt med kommentarer fra mine læsere, så smid gerne en.