onsdag den 2. december 2015

Den strikkede nisse


Opdatering d. 27.9.20
Jeg modtager med jævne mellemrum mails omkring forespørgsel på opskriften. 
Da der er copyright på den slags, er det ulovligt at videredistribuere opskriften, og således må jeg ikke videresendt en kopi. 

Opskriften hedder "Nissetrolden Gråskæg", er designet af Elver Press og er trykt i tillægget "Årets bedste nissebog" fra Familie Journalen. Tillægget fulgte med Familie Journalen nr. 43 i 2009.

Alan Dart har en opskrift på en lignende gnom. Opskriften er på engelsk og koster lidt. 




Eller nogen kalder det en gnom, men for mig er han en nisse.

Det er længe siden, at jeg første gang strikkede en lille nisse efter en opskrift i et tillægshæfte, der var med Familie Journalen i 2009, men da dette års giveaway nærmede sig, fik jeg lyst til at finde hæftet frem fra gemmerne og lave endnu en.


Han er strikket i akrylgarn og har et par sten i numsen for at kunne sidde ordentlig.
Inden jeg gik i gang, overvejede jeg, om det var muligt at strikke nogle af delene på rundpind for at undgå noget af monteringern, men  jeg kunne ikke gennemskue det, så jeg bed i det sure æble og strikkede alle delene som anvist i opskriften.

Det tog noget tid at sy ham sammen, men jeg har det også sådan, at selvom montering kan være en træls, så skal det være pænt, og det synes jeg, at det endte med at blive.

13 kommentarer:

  1. Håber han får "lettet huen" inden det bliver jul..... Super sød......

    SvarSlet
  2. Hvor er han bare fin! :o) dejlige små detaljer!

    SvarSlet
  3. Den er da virkelig flot:-) jeg kan sagtens følge dig i det med monteringen, det er ikke det sjoveste, men det gør hele forskellen
    Hilsen Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigtig mange tak, Karen - ja, det gør rigtigt meget med monteringen.

      Slet
  4. Den er da virkelig flot:-) jeg kan sagtens følge dig i det med monteringen, det er ikke det sjoveste, men det gør hele forskellen
    Hilsen Karen

    SvarSlet

Det er altid hyggeligt med kommentarer fra mine læsere, så smid gerne en.