søndag den 19. november 2017

Gratis opskrift på et hæklet, luftigt tørklæde i stangmasker




Efter lidt kiggen i garngemmerne fandt jeg noget mohair, som var noget af det første garn, jeg i sin tid købte, da jeg genoptog strikningen som voksen.
Jeg havde ikke lyst til at strikket et sjal på tykke pinde, som garnet i sin tid var tiltænkt, men i stedet fandt jeg de tykke hæklenåle frem, som jeg aldrig har haft brugt, og det blev til to forskellige tørklæder/halstørklæder.



Den stribede er forskellige mærker af mohairgarn, mens det med kvasterne er samme kvalitet.
Begge er hæklet med to tråde.

Halstørklædet er nemt at hækle, og oveni er det også hurtigt at hækle. Det, der tager længst tid, er den første række, fordi der skal hækles i løkken bag på maskerne (dette forklares i opskriften). Jeg hæklede det lyserøde og lilla med kvasterne i løbet af en formiddag.






Færdige mål:
30 x 185 cm - uden kvaster.
Kvasternes længde er ca. 12 cm

Hæklefasthed:
6 stangmasker x 3 rækker = 10 x 10 cm.

Materialer:
Mohairgarn eller mohairblanding. Jeg har brugt garn i kvaliteten 30% mohair og 70 % akryl.
Løbelængde ca. 190 m/50 gram.
Garnforbrug:
Det stribede: i alt ca. 110 gram. ca. 22 gr. af henholdsvis klar grøn og klar blå, ca. 11 gram af henholdsvis lyserød og lilla og ca 44 gram støvet grøn. Den støvede grønne er brugt både i de grønne striber og i de blå.
Det tofarvede: i alt ca. 130 gram. Ca. 75 gram lyserødt og ca. 55 gram lilla. Hvis kvasterne udelades, bliver garnforbruget af det lyserøde 55 gram.
Hæklenål 12
Hæklenål 15 - til opslagning af luftmasker

Der hækles med to tråde.

Specifikt til det stribede:
Der er hæklet to rækker med hver farve.

Sådan gør du:
Med nål 15 slås 100 lm løst op. Det er vigtigt, at det er løst.
Skift til nål 12.
1. række: 
Hækl en stgm i 3 lm fra nålen. Der hækles i den lille løkke i luftmasken - se billede. Du hækler ikke i v-et, men bag v-et. På den måde får du en pæn kant på begge sider af tørklædet.


Hækl en stgm i alle luftmasker. Vend med 2 lm.
2. række:
Fra nu af hækles der kun i bagerste maskeled. Hækl en stgm i alle stgm. Vend med 2 lm.

Gentag række 2, til du har hæklet i alt 10 rækker - eller så bredt, som du ønsker, at tørklædet skal være.
Bryd garnet og hæft ender.

Kvaster:
Vikl garn omkring et stykke, der er ca. 12 cm. Jeg brugte en mobiltelefon.
I alt viklede jeg 30 omgange.



Tråd en nål med samme garnfarve.




Træk garnet ind i viklingerne - se billede - og bind en knude. Garnenderne bruges til at sy kvasten fast senere.



Fjern stykket, som du har viklet omkring.
Klip endnu et stykke garn, og bind det omkring viklingerne ca. 2½ cm fra stedet, hvor du har bundet knuden. Lav en knude og klip enderne af.



Klip nu op i modsatte ende af viklingerne. Studs evt. enderne, så de er lige lange.

Sy kvasten fast med garnenderne i det ene hjørne af tørklædet.

Lav 3 kvaster mere på samme måde og montér dem i de resterende tre hjørner.




Copyright: Zoomsnoren
Opskriften må anvendes i privat øjemed, og produktet må gerne sælges, så længe der ikke er tale om masseproduktion. Opskriften må dog ikke postes andre steder på nettet, sælges, videregives til andre pr. mail eller oversættes uden mit skriftlige samtykke.

Hvis din veninde også godt kunne tænke sig et eksemplar af opskriften, del da i stedet linket hertil.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Det er altid hyggeligt med kommentarer fra mine læsere, så smid gerne en.