søndag den 5. november 2017

Sydslesvigs Strikkefestival



I går deltog jeg for første gang i Sydslesvigs Strikkefestival, der hvert år finder sted i Flensburg.

Det er efterhånden længe siden, at min søster og jeg meldte os til, og der var hurtigt booket på alle workshops. Selvom vi var hurtigt ude, fik vi ikke vores første ønske opfyldt, men her dagen derpå er jeg glad for den workshop, som jeg var på.

Jeg valgte nemlig "Broderi på strik", hvor underviseren var Helga Jóna Thórunnardottir.
Det var et super lærerigt kursus, hvis man som jeg ikke har gjort så meget i broderi før. Faktisk har jeg haft lidt af det, da jeg i sin tid læse til lærer og havde håndarbejde på seminariet, men det er længe siden. De eneste sting, som jeg har praktiseret siden, er almindelige stikkesting, franske knuder og herribone sting.



Jeg fik således lært at lave en rose, edderkopper, spiraler, jeg blev opdateret på de franske knuder, men også smocksyning og hulsøm i strik var på tapetet. 
Helga var en super god underviser, som var god til at vise tingene igen og igen - og heldigvis var tempoet også langsommere end i min studietid, og der var tid til at arbejde med de enkelte sting.

Strikkefestvalen har hvert år et tema, og i år var det "Olmerduge". Man kunne vælge at strikke en ting, hvor man tog udgangspunkt i temaet.
Jeg valgte striberne som inspiration, og af det fik jeg lavet en vimpelranke. Det er faktisk længe siden, at jeg har strikket den, for min søster har længe ønsket sin en vimpelranke til campingvognen, og da søster er ligeså farveglad som jeg, købte jeg noget hvidt sokkegarn og bruge resterne fra mit Primulatæppe til at skabe vimplerne.



Som afslutning har jeg syet små, hvide filtkugler på i spidsen af hver vimpel - inspireret af Elena Nielsens (fra bloggen Cupcake By Me) hæklede vimpler.  
Snoren, som vimperne er trukket på, er en snor af luftmasker.

På strikkefestivalen holdt Vithard Villumsen også et foredrag, som jeg synes, var inspirerende - både at høre om hans karriere, men også om hans tanker om tekstiler og hans nye bog, "Texperimenture", hvis titel passer rigtigt godt til den type strikdesigner og -kunstner, som han er. 
Jeg købte bogen og fik den også signeret - man er vel strikaddicted 😉😍 - og jeg er i den grad fan af "Den store strikkedyst".


Jeg er ret pjattet med den bluse, som Vithard har på på billedet ovenover - måske jeg en dag strikker den til min mand. Blusen findes også en i en rød og blå udgave, og den er virkelig flot og maskulin!

Oveni mødte jeg også en af dem, der læser med her - måske du også læser med her, Only Angelika - det var så fedt, at du kom, og vi fik hilst på hinanden. 
Netop dét er en af de ting, jeg elsker ved sådanne arrangementer, nemlig at man kommer til at møde andre passionerede strikkere, og også nogle, som man "kender" fra blogge, Ravely og Instagram. Det er så hyggeligt!

Arrangementet var oveni veltilrettelagt, og programmet kørte bare efter en snor! 
Ros til alle dem, der har stablet det på benene!

1 kommentar:

  1. hej Anja, det var hyggelig at møde dig og din søster i min by :-) Jeg var på Bodil Munchs hold, hvilket var første valg og uden alternativ for mig :-)) Det er altid dejligt at lære noget nyt eller en anderledes måde at gøre tingene på. Jeg er slet ikke fan af strikkedysten, men Vithards foredrag var spændende :-)

    strikkeglade hilsner
    Angelika

    SvarSlet

Det er altid hyggeligt med kommentarer fra mine læsere, så smid gerne en.