lørdag den 30. november 2013

DIY: hæklet og strikket adventskrans



Den blev færdig, og jeg er ret godt tilfreds med resultatet.
Jeg har skrevet ned undervejs, hvad jeg har gjort - måske andre kan bruge det.


Materialer:
Grønt garn - jeg brugte Bumbo (100% uld)  fra Bilka.
Effektgarn - ca. 70 g. Mit er købt i Rema
En rest hvidt garn til sammensyning. Jeg brugte hvidt akrylgarn.
Hæklenål str. 4 (eller hvad der passer til dit valgte garn)
Strikkepinde str. 4½ (eller hvad der passer til dit valgte garn)
Halmkrans - 40 cm i diameter og 26 cm i "halmkranstykkelse".
Pynt. Jeg har brugt noget silkebånd, en lille Bambi og 2 små glaskugler
Lidt ståltråd til fastgørelse af glaskugler og Bambi.
4 lyseholdere. Mine er købt hos Idee i Tyskland til 2,99 euro for 4 stk.

Fremgangsmåde:
Hækl 40 lm. (træk lidt ud i lm-rækken og mål, om den passer til omkredsen af din halmkrans)
Hækl en stgm i den 2. lm fra nålen. Hækl stgm i alle lm. Vend med to lm.
Fortsæt nu med at hækle stgm i alle stgm og at vende med 2 lm, indtil arbejdet har den længde, som du ønsker. Luk af.

Stykket strikket med effektgarn:
Saml 20 m op. (eller det antal, som du skal bruge for at opnå samme bredde som det hæklede stykke)
Strik ret på alle pinde, indtil arbejdet har det ønskede mål. Luk af og hæft ender.

Montering:
Arbejdet skal nu sys omkring kransen.
Jeg startede med at sy den strikkede del sammen omkring kransen. Jeg valgte at gøre det med noget hvidt akrylgarn i stedet for med effektgarnet, fordi med små pompomer i garnet vil det være ret besværligt.
Derefter sys resten af stykket sammen, og de to ender sys også sammen omkring kransen.

Nu er du klar til at pynte kransen.
Jeg valgte at stikke nogle snekugler i samme effektgarn, som kransen er strikket i. Jeg lavede dem på flg. måde:
Slå 4 m op på pind 4½.
Strik ret på alle masker, indtil arbejdet er kvadratisk. Mit kvadrat målte 4x4 cm. Luk af.
Sy en ritråd hele vejen rundt om fikanten, stram til, så du har en kugle. Måske du har brug for at komme lidt fyld i den.

Derefter viklede jeg satinbåndet omkring stykket med effektgarnet. Gør båndet fast - enten ved at binde  eller sy enderne sammen.
Afgør, hvor du vil placere lysene. Jeg valgte en asymmetrisk måde at gøre det på.
Kuglerne sættes fast med ståltråd. Træk kuglerne på et stykke ståltråd, bind den strikkede kugle sammen med dem af glas og stik dem ned i kransen.
Bambi gøres også fast med et stykke ståltråd.





Copyright: Anja Hjorth/Zoomsnoren.
Opskriften må bruges til eget privatbrug. Ikke til produktion i salgsøjemed. 
Opskriften må ikke postet andre steder på internettet.
Hvis du ønsker at oversætte opskriften til et andet sprog, spørg venligst om lov.

20 kommentarer:

  1. Den er simpelthen blevet så fiin. Samtidig er den et friskt pust.Flot og anderledes,
    både i farver og matrialer. Rigtig kreativt. Så tommelop herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Laila.
      Jeg er også ganske tilfreds med udtrykket. Man ved jo aldrig, om det ender ud med det, som man har forestillet sig.

      Slet
  2. Super flot - har været sjov at se med fra siden linjen :-) Glædelig 1. Advent i morgen :-)

    SvarSlet
  3. Det ser rigtig godt ud og jeg er vild med den grønne farve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den grønne farve kan jeg også godt lide, så jeg var glad for, at en veninde havde noget ekstra af garnet liggende, da jeg løb tør for det.

      Slet
  4. Den er godt nok, blevet super flot :)

    SvarSlet
  5. Du nåede det. Og den er fiiiiin!

    SvarSlet
  6. Hvor er den fin. Må indrømme, at jeg havde lidt svær ved at se det for mig, men er da virkelig skøn:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nogle gange har jeg også svært ved at have et fuldstændigt billede af det, som jeg gerne vil lave. Heldigvis endte dette projekt i den gode ende :-)

      Slet
  7. Hvor er den bare blevet superflot :)

    SvarSlet
  8. Den er blevet fin. Det var spændende at følge dig i processen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigtig mange tak, Elena. Det har også været sjovt at dele processen.

      Slet
  9. Den er simpelthen SÅ flot og en virkelig god idé! Hvad mere kan en krea-kvinde ønske sig end af en adventskalender! Tillykke med den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigtig mange tak. Ja, hvad kan man egentlig ønske sig mere, når også adventskransen får strejf af garn :-)

      Slet
  10. Hej Anja
    Det er godt nok en sjov ide, du der har fundet på. At have lige netop sådan en adventskrans stående understreger jo netop din kreative side, og den ide kunne jeg godt finde på at tage til mig.
    Jeg er dog ret overbevist om, at min adventskrans skal se ud på en bestemt måde = samme måde hvert år, men derfor kan kranseideen jo godt tages videre... :-)
    http://tangsunivers.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, Susanne.
      Det er så sjovt, hvor forskellige vi er omkring en adventskrans. Jeg vil helst have noget forskelligt hvert år, mens en af mine kolleger havde set billedet af denne krans, og hun sagde, at det jo ikke duede, for en adventskrans skal være af gran, med hvide lys og røde bånd :-D

      Slet

Det er altid hyggeligt med kommentarer fra mine læsere, så smid gerne en.