tirsdag den 23. februar 2016

Fastelavnskostumet "Et strikketøj" (med DIY)


(In english later in this post)

I år var der igen fastelavn på mit arbejde. Normalt har jeg bare fundet den lidt hurtige løsning, men så faldt jeg over et billede af en pige klædt ud som garnnøgle, og efterfølgende også en kvinde med en garnturban. Det gav mig ideen til, at jeg ville være et strikketøj.

Det, som tog mig længst tid, var at finde løsningerne til, hvordan jeg skulle føre ideen ud i livet.
Især selve strikketøjet voldte mig problemer, fordi jeg ikke vidste, hvordan jeg skulle få pindene med, så det signalerede, at der var tale om et strikketøj.

Med søster Anitas hjælp og at jeg tilfældig satte resten af garnnøglet op til skulderen, gav løsningen.

Hvordan har jeg så gjort?



Materialer:
tykt garn, som egner sig til armstrik. Jeg har brugt hvidt fleecegarn (ca. 250 gram) og koksgråt Prato fra Brugsen (ca. 200 gram)
garnnøgler i forskellige størrelser og farver - også gerne former
et sæt strikkepinde i str. 20
en stor knap
andre (tykke) strikkepinde til turbanen
en lang wire (jeg brugte en fra KnitPro) samt en alm. elastik
et målebånd
en saks
en hue til at lave turbanen over. Jeg brugte en sort, stram en af slagsen.


"Strikketøjet" omkring kroppen:
Slå 32 masker op med dobbelttråd af hvidt garn på din ene arm.
Strik armstrik til du synes, at stykket er langt nok i forhold til din krop.
Luk af. Hæft ikke enderne, men lad dem hænge.
Træk alle maskerne på en wire og saml wiren med elastikken.
Sy de fire første og de fire sidste masker sammen for at lave skulderen.
Sy et nøgle af det samme garn fast på skulderstykket. Stik de tykke strikkepinde str. 20 i garnnøglet.
Sy den store knap fast i siden, så du kan lukke strikketøjet omkring dig.

Turbanen:
Slå 5 masker op med tre tråde Prato på din arm.
Strik armstrik, til stykket kan nå tre gange rundt om dit hoved.
Bryd garnet.
Sy stykket fast på huen.
Sy de andre garnnøgler fast på huen, så de danner en turban. Lad nogle af enderne på garnnøglerne hænge ned.
Sy også målebånd og saks fast. Lad en ende af målebåndet hænge ned.



Copyright: Anja Hjorth/Zoomsnoren.
Opskriften må bruges til eget privatbrug.
Opskriften må ikke postes andre steder på internettet.
Hvis du ønsker at oversætte opskriften til et andet sprog, spørg venligst om lov.
Hvis du fremviser et produkt lavet efter en af mine opskrifter, vil jeg gerne linke til dig, så du er altid velkommen til at skrive til mig på min mail.


IN ENGLISH:

Material:
Thick yarn "super bulky". I have used white fleece yarn (450 gram) and dark grey acrylic yarn (200 gram). I'm a size small, so you have to use moe yarn, if you are medium or bigger.
different types, sizes and colors of skeins
Needles size 20 (US 35)
a big button
other big knitting needles for the turban
long wire (I used one of my KnitPro)
rubber band
measureband
scissors
a hat, on which you make the turban. I used a black, tight one.


The body:
cast on 32 st. on your arm with 2 or 3 threads of white yarn. If you are size medium or bigger, you have to cast on more st.
Now you armknit undtil the it fits your body.
Don't break the yarn, don't bind off and don't weave in ends.
Now you pull the wire through the stiches and hold the ends together with the rubber band.
sew the first four st. and the last four stiches together - now you have the shoulder. On this you sew the skein. Place the knitting needles size 20 (US 35).
Sew the big button on the side so you are able to close the costume around your body.

The Turban:
Cast on 5 st. on your arm with 2 or 3 threads of dark yarn and armknit, until you are able to wrap the piece three times around your head.
Bind off, break the yarn and weave in ends.
Sew the piece on your hat.
Sew skeins on the hat. Do the same with the scissors and measureband. 



Copyright: Anja Hjorth/ZoomsnorenThe pattern is not for sale.For personal use only - and not mass production. Do not post the pattern in other places on the internet.If you want to translate the pattern into another language, pleace let me know and send me an email. 

16 kommentarer:

  1. Det er så genialt tænkt Anja.
    Den udklædning kunne kun være den bedste.
    Tillykke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, lause - jo, jeg endte med at vinde titlen som den bedst udklædte lærer i udskolingen. :-)

      Slet
  2. Super fin kostume og super god idé, Anja! Godt tænkt og flot udført!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Elena <3 Det er fedt, når ens anstrengelser ender med at give et tilfredsstillende udtryk. Jeg vidste ikke helt, hvor processen ville føre mig hen undervejs.

      Slet
  3. Super fin ide...ikke set før. Veludført :-)

    SvarSlet
  4. Fantastisk flot - godt fundet på og flot udført.

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigtig mange tak - det var også noget af en udfordring med nogle af detaljerne, men det endte heldigvis med at se fornuftigt ud :-)

      Slet
  5. Fuldstændigt genialt. Var det ikke et hit?!

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigtig mange tak, Liv <3
      Jo, mine kolleger var vilde med det - og jeg endte med at vinde titlen som årets bedst udklædte lærer i udskolingen. :-)

      Slet
    2. Klart du vandt. Sådan! ;-)

      Slet
    3. Klart du vandt. Sådan! ;-)

      Slet
  6. Det er en super genial ide og flot lavet

    SvarSlet
  7. Hvor er det en opfindsom ide kan godt se hvad din interesse er ;)

    SvarSlet
  8. Det er simpelthen det fedeste jeg længe har set! :-) Så kreativ og fuld af sjæl - man kan kun elske og tage hatten af for det kostume :-D

    SvarSlet

Det er altid hyggeligt med kommentarer fra mine læsere, så smid gerne en.