fredag den 22. august 2014

DIY: Boblende beholder


Som lovet i gårsdagens indlæg får I min opskrift på en hæklet beholder, som var en gave til en af kvinderne i pennevenneposten.
For at få boblerne på ydersiden, er boblemønstret hæklet med vrangen udad. Boblerne danner i alt tre trekanter rundt om beholderen.

Garnet, som jeg har anvendt, er råhvidt Mor Aase-garn fra Sandnes, som er 100% uld. Ved den sorte kant har jeg brugt samme garnkvalitet, mens det petroliumsblå er en rest tyndt uldgarn. Der valgte jeg grundet det tynde garn at hækle to fastmasker i hver fastmaske.

Hvis du helst vil have opskriften i pdf-format, finder du den her.




Materialer:
Garn, der passer til nål 3. Jeg har anvendt Mor Aase-uldgarn fra Sandnes i råhvid og en rest i en anden farve. Ved den blå er det et noget tyndere garn. De sorte er samme kvalitet som det råhvide..
Hæklenål nummer 3.
“Beholder” til at sætte ned i det hæklede - ca. 6½ cm i diameter. Min er et glas, hvor der har været et lys i og er købt i Rema1000.
En maskemarkør til at markere omgangens start.


Forkortelser:
m = maske
lm = luftmaske
fm = fastmaske
stgm = stangmaske
km = kædemaske
boble = hækl en stgm i fm, men træk ikke garnet gennem de to sidste løkker. Lav endnu en stgm, og lad igen være med at trække garnet gennem de to sidste løkker. Nu har du 3 løkker på nålen. Fortsæt til du har 5 løkker. Træk nu garnet gennem alle 5 løkker.


Sådan gør du:
Hækl to lm.
1. omgang: 6 fm i første lm = 12 fm.
2. omgang: * 1 lm, 2 fm i næste m* - gentag fra * til * omgangen ud = 18 fm.
3. omgang: * 2 lm, 2 fm i næste m* - gentag fra * til * omgangen ud = 24 fm.
4. omgang: * 3 lm, 2 fm i næste m* - gentag fra * til * omgangen ud = 30 fm.
5. omgang: * 4 lm, 2 fm i næste m* - gentag fra * til * omgangen ud = 36 fm.
6. omgang: * 5 lm, 2 fm i næste m* - gentag fra * til * omgangen ud = 42 fm.
7. omgang: Hækl fm i bagerste maskeled i alle masker = 42 fm.
Vend nu arbejdet med vrangsiden udad.
8. omgang: 1 lm (vendemaske) * 1 fm, 1 boble* - gentag fra * til * omgangen ud = 42 m.
9. omgang: fm i alle masker = 42 m.
10. omgang: 3 fm, **  *1 boble, 1 fm* - gentag * til * 6 gange, 2 fm** - gentag ** til ** 2 gange. Afslut med 2 fm, *1 boble, 1 fm * - gentag * til * 5 gange, 1 boble  = 42 m.
11. omgang: 1 fm i alle masker = 42 m.
12. omgang: 5 fm, **  *1 boble, 1 fm* - gentag * til * 5 gange, 4 fm** - gentag ** til ** 2 gange. Afslut med 4 fm, *1 boble, 1 fm * - gentag * til * 4 gange, 1 boble  = 42 m.
13. omgang: 1 fm i alle masker = 42 m.
14. omgang: 7 fm, **  *1 boble, 1 fm* - gentag * til * 4 gange, 6 fm** - gentag ** til ** 2 gange. Afslut med 6 fm, * 1 boble, 1 fm * - gentag * til * 3 gange, 1 boble  = 42 m.
15. omgang: 1 fm i alle masker = 42 m.
16. omgang:  9 fm, **  *1 boble, 1 fm* - gentag * til * 3 gange, 8 fm** - gentag ** til ** 2 gange. Afslut med 8 fm, *1 boble, 1 fm * - gentag * til * 2 gange, 1 boble  = 42 m
17. omgang: 1 fm i alle masker = 42 m.
18. omgang: 11 fm,**  *1 boble, 1 fm* - gentag * til * 2 gange, 10 fm** - gentag ** til ** 2 gange. Afslut med 10 fm, **  *1 boble, 1 fm * - gentag * til * 2 gange, 1 boble  = 42 m
19.omgang: 1 fm i alle masker = 42 m.
20. omgang: 13 fm,** 1 boble, 1 fm, 12 fm** - gentag ** til ** 2 gange. Afslut med 10 fm, * 1 boble, 1 fm * - gentag * til * 2 gange, 1 boble  = 42 m
21.+ 22. omgang: 1 fm i alle masker = 42 m.

Vend nu retsiden udaf igen, og kanten hækles nu i en anden farve.
23. + 24. runde: 1 fm i alle fm = 42 masker
Bryd garnet og hæft ender.

Man kan vælge at hækle de to sidste omgange i en anden farve, ligesom jeg har gjort, eller bare lave dem i den samme farve som resten af beholderen. Kanten kunne også være en enkel omgang fm hæklet med noget fluffy effektgarn.
Ved den blå har jeg anvendt noget tyndere uldgarn og har hæklet to fastmasker i alle masker. Derefter har jeg hæklet endnu en omgang, hvor jeg har hæklet en fm i alle fm.

Som ved mine andre DIY'er gælder at:


Copyright: Anja Hjorth/Zoomsnoren.

Opskriften må bruges til privatbrug. Ikke til produktion i salgsøjemed. Opskriften må ikke postes andre steder på internettet. Hvis du ønsker at oversætte opskriften til et andet sprog, spørg venligst om lov.

10 kommentarer:

  1. Den ser flot ud og dejligt med en opskrift! Kan den måske passe til en lille majsdåse?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne den måske godt.
      Jeg tænker, at man jo altid kan tilpasse hæklefastheden ved at bruge en mindre nål og evt. bruge noget tyndere eller tykkere garn. Det kræver dog nogle afprøvninger ;-)

      Slet
  2. Ja, tak fordi du deler opskriften! Tænk, jeg har stadig ikke lavet noget med den slags bobler. Det er faktisk lidt utroligt! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme <3
      De er ikke svære. Eneste minus er, at man laver flere stangmasker i samme maske, så man føler, at de tager en rum tid at hækle dem. :-)
      Til gengæld får man et flot resultat.

      Til gengæld har du afprøvet en del ting, som jeg aldrig har prøvet - endnu ;-)

      Slet
  3. Superfed effekt med boblerne! Godt at kunne følge dine fine ting, når man ikke selv har de store hækle-talenter;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nå ja, det er da rigtigt, jeg har aldrig set noget hæklet fra din hånd. Det har jeg slet ikke tænkt over.
      Til gengæld har du ret godt styr på det strikkede! Jeg er i hvert fald imponeret!

      Slet
  4. En rigtig fin beholder - tak for opskriften :)

    SvarSlet

Det er altid hyggeligt med kommentarer fra mine læsere, så smid gerne en.