tirsdag den 7. marts 2017

DIY: Små påskekyllinger



Der har været lidt stille på bloggen i hele februar, men det betyder ikke, at jeg ikke har strikket og hæklet.

I et par uger har jeg arbejdet på en ide, som jeg fik for et stykke tid siden, nemlig at lave små kyllinger ud af et hæklet æg.
Der skulle nogle forskellige forsøg til, bl.a. fik jeg lavet flere udgaver af en vinge, før jeg fandt det helt rigtige udtryk og ikke mindst størrelse.

De fem små kyllinger er hæklet i almindeligt 8/4 bomuldsgarn, men kan selvfølgelig også hækles i andre kvaliteter fx uld eller akryl.

Jeg har brugt Photomusens opskrift på selve ægget, og jeg har fået lov til at bruge en i min DIY. Tak Anita!


Sådan gør du:

Materialer:
Hvidt garn (ca. ½ nøgle bomuldsgarn) og rester i sort, lyserød, lyseblå, lysegul, lyselilla og lysegrøn.
Postgarn, satinbånd eller andet til ophæng.
Hæklenål str. 2½
En spids nål - til broderierne
En stump nål
Bamse- eller pudefyld. Jeg har brugt noget fra "Slåen" købt i IKEA.

Forkortelser:
m = maske
lm = luftmaske
fm = fastmaske
hstgm = halvstangmaske
stgm = stangmaske
omg = omgang
gg = gange
sm = sammen

Fremgangsmåde:
Hækl 2 lm.
1. omg.: 6 fm i 2. lm fra nålen = 6 fm
2. omg,: 2 fm i alle fm = 12 fm
3. omg.: *1 fm, 2 fm i næste m* - gentag fra * til * omgangen rundt = 18 fm
4. omg.: 1 fm, *3 fm, 2 fm i næste m* - gentag fra * til * 4 gg, 1 fm = 22 fm
5. omg.: 1 fm, *6 fm, 2 fm i næste m* - gentag fra * til * 3 gg. = 25 fm
6. omg.: *6 fm, 2 fm i næste m* - gentag fra * til * 3 gg, 4 fm = 28 fm
7. omg.: 2 fm, 2 fm i næste m, *8 fm, 2 fm i næste m* - gentag fra * til * 2 gg, 7 fm = 31 fm
8. omg.: 5 fm, 2 fm i næste m, 23 fm, 2 fm i næste m, 1 fm = 33 fm
9. omg.: 2 fm i næste fm, 32 fm = 34 fm
10. omg.: 17 fm, 2 fm i næste fm, 16 fm = 35 fm
Hvis du gerne vil have et ophæng i din kylling, så følg nu vejledningen hos Photomusen.
11. -14. omg.: en fm i alle fm = 35 fm
15. omg.: 2 fm sm, 16 fm, 2 fm sm, 15 fm = 33 fm
16. omg.: *9 fm, 2 fm sm* - gentag fra * til * 3 gg = 30 fm
17. omg.: 4 fm, 2 fm sm, 6 fm, 2 fm sm, 10 fm, 2 fm sm, 4 fm =27 fm
18. omg.: * 5 fm, 2 fm sm* - gentag fra * til * 3 gg, 3 fm, 2 fm sm, 1 fm = 23 fm
19. omg.: 2 fm, 2 fm sm, 3 fm, 2 fm sm, * 5 fm, 2 fm sm* gentag fra * til * 2 gg = 19 fm
Udstop nu ægget.
20. omg.: *2 fm sm, 1 fm* - gentag fra * til * 6 gg, 1 fm = 13 fm
Tjek, om du synes, at dit æg er fast nok, og kom evt. mere fyld i.
21. omg.: 2 fm sm 6 gg, 1 fm = fm
Bryd garnet og hæft.

Vinge - lav to styks:
9 lm
1 stgm i 4. lm fra nålen.
1 stgm i næste lm.
1 hstgm i de næste to lm.
1 fm i næste lm,
4 fm i sidste lm. Stram lidt til ved at hive i den korte ende af garnet.
Nu hækler du langs den anden side af lm.rækken.
1 fm i næste lm.
1 hstgm i de to næste lm.
1 stgm i næste lm.
5 stgm i sidste lm (samme lm, som du hæklede din først stgm i)
1 km i omgangens første stgm.
Bryd garnet, så du har en lang ende til at sy vingen fast med, og hæft den korte ende af garnet.



Ben - lav to styks:
10 lm
en km i 5 lm fra nålen (tå 1)
4 lm efterfulgt af en km i samme lm som før (tå 2)
4 lm efterfulgt af en km i samme lm som før (tå 3)
Hækl nu en km i tå 1's første lm.
Afslut med en km i alle lm op ad benet. Den første lm kan "gemme sig" bag de tre tæer, men den er der.
Bryd garnet, og brug enderne til at montere benene med.




Montering:
Med brodérnålen sys øjnene med sort garn mellem 7. og 8. omgang. De laves som franske knuder. Se teknikken HER.
Med samme nål sys næbet, som går over 2 omgange - se foto nedenfor. Se evt. hvordan HER.
Med nålen med den stumpe spids sys vingerne på ved 8. række.
Benene monteres med samme nål - ca. ved 20. omgang, og med meget kort mellemrum mellem benene.



Følgende gælder for brug af mine opskrifter:
Al materiale på bloggen tilhører Zoomsnoren.
Hvad du hækler ud fra mine opskrifter, må du gerne sælge. Opskriften må dog ikke deles eller postes andre steder. Heller ikke på Facebook eller andre sociale medier.
Hvis du anvender en af mine mad-, hækle- eller strikkeopskrifter, må du meget gerne linke til min blog.

Hvis du ønsker at oversætte en af opskrifterne til et andet sprog, spørg venligst om lov.

1 kommentar:

Det er altid hyggeligt med kommentarer fra mine læsere, så smid gerne en.