søndag den 9. marts 2014

DIY: armstrikket sjal/arm knitting shawl



I den seneste uge har der huseret diverse links til at lave et strikket tørklæde - lavet på armene. En af mine søde kolleger gjorde mig opmærksom på det, og jeg gemte hendes link.
For en gangs skyld hoppede med på noget af det, der er in lige nu - jeg måtte bare prøve at bruge armene i stedet for pindene.

Jeg kunne dog ikke lige se, hvad jeg skulle bruge et tørklæde/halstørklæde til, som bliver fremstillet hos Handimania, så jeg tænkte, at man måtte da kunne strikke et simpelt sjal i stedet.
Det kunne man, og jeg deler gerne, hvordan jeg har gjort.





Materialer:
4 nøgler tykt garn i kategorien "Super Bulky", fx "Cervo" fra Coop.
2 nøgler "Prato" til kanten - også fra Coop
2 arme
1 saks.

Se  følgende video for, hvordan man slår masker op og lukker af.

Fremgangsmåde:
Slå 2 masker op med to tråde på højre arm.
Strik dem.
Slå en maske mere op.
Strik alle 3 masker.
Slå igen en maske op.

Fortsæt med at strikke derudaf på denne måde ved at slå en ekstra maske op i starten af hver "pind", til der er 25 masker og strik en "pind" mere.

Luk af - tjek evt. ovenstående link igen.

Kanten hækles med fastmasker og med to tråde.
Igen bruges kun hænder.
Sæt garnet til og hækl fastmasker hele vejen rundt. I hjørner hækles der 3 fastmasker i hjørnemaskerne.
Luk af.
(se nederst i dette indlæg for billedeserie, hvordan du gør)

Alle ender hæftes. Jeg gjorde, som jeg ville have gjort med en nål og bandt knuder for at få det til at holde.

TIP: sørg for at have tisset af og have alt andet inden for rækkevidde, for under strikningen er armene i brug. :-)


Copyright: Anja Hjorth/Zoomsnoren.
Opskriften må bruges til eget privatbrug. Ikke til produktion i salgsøjemed. 
Opskriften må ikke postes andre steder på internettet.
Hvis du ønsker at oversætte opskriften til et andet sprog, spørg venligst om lov.
___________________________________________________

in english:

In the  past few days I have seen a lot of links to videos and tutorials about how to knit a scarf only with your arms. A very kindly co worker sent me a link and I saved it.
I find the technique very funny, so I desided to try it. The tutorial made by Handimania is very good to see how you can knit without needles.
To try something different and because I'm not the type for a scarf like the one in the video, I tried to knit a shawl instead.


How to make a shawl like mine:

Materials:
4 skeins/balls of thick yarn in the categorie "Super Bulky", fx "Cervo" from Coop.
2 skeins in another color. I used  "Prato" from Coop
2 arms
1 scissor.

Look this  video to see how you cast on and fasten off.

How to do it:
Cast on 2 stitches with two strands
K2.
Cast on 1 stitch.
K3.
Cast on 1 more stich.

Repeat this undtil you have 25 stitches on your arms.
Bind off. - Use the technik in the video.

Now with two strands you crochet with your fingers around til shawl.

Make sc in every stitch. In the corners make 3 sc. Fasten off.
(see pictures below)

Weave in ends.

Copyright: Anja Hjorth/Zoomsnoren
The pattern is not for sale.
For personal use only - and not mass production. 
Do not post the pattern in other places on the internet.
If you want to translate the pattern into another language, pleace let me know and send me an email. 

___________________________________________________

Hjælp til hækling af kant / how to crochet around the shawl:







16 kommentarer:

  1. Hvor er det bare sejt! Helt vildt!

    SvarSlet
  2. Armstrikning er en sjov ide og mon ikke også børn ville synes det var sjovt :)
    Flotte negle du har :) jeg har neon orange på mine lige nu ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, det tror jeg godt, at de kan. I hvert fald at strikke det som i videoen, hvor det er uden udtagninger.
      Tak for din kommentar om mine negle - det lyder i øvrigt cool med de neonorange!

      Slet
  3. DET er sejt! Jeg kan meget bedre lide dit sjal end alle de der halstørklæder. Fed ide!

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigtig mange tak, skal du have. :-)
      Det er jo helt sjovt, at man faktisk kan overføre udtagninger til armstrik.

      Slet
  4. Sjov ide...og lidt cool at du gav dig i kast med et sjal.....og med fingerhæklet kant :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Laila - jeg har nogle gange svært ved at følge en opskrift... nogle gange kikser mine egne "sidespor", men andre gange lykkes de som i dette tilfælde :-))

      Slet
  5. Det er godt nok flot. Jeg ved ikke lige helt om jeg har mod på at kaste mig ud i det ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du roligt gøre. :-)
      Når du først har føling med strikningen, så går det ret hurtigt.

      Slet
  6. Hvor er det blevet fint og hold op hvor er det sejt, at det kan lade sig gøre med armene også :D og lige en lille sidenote - jeg er vild med dine gule negle! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigtig mange tak, Agnethe!
      Jeg ender nok med at strikke noget mere på den måde - det er ret sjovt og tidmæssigt ret hurtigt klaret.

      Slet
  7. SUPER ide til armstrik.
    Tak fordi du deler inspiration

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, Edith :-)
      Jeg synes, det er spændende at afprøve, om teknikken også kan bruges til andre ting.

      Slet

Det er altid hyggeligt med kommentarer fra mine læsere, så smid gerne en.