tirsdag den 2. december 2014

DIY: Strikket hjerte / knitted heart


In English later in this post.

Jeg har efterhånden strikket en del hjerter, ja det må være mere end 30 styks, og i foråret spurgte jeg kvinden bag opskriften, Cita, om jeg måtte dele opskriften på min blog.
Det fik jeg et ja til :-)
Hun har tidligere delt den på et kvindeforum, der ikke eksisterer mere, og dengang guidede hun mig i, hvordan hjertet skulle laves. Jeg var på det tidspunkt nybegynder i at strikke andet end almindelige ret- og vrangmasker samt at lukke af og slå masker op. Derfor var det at skulle strikke tre masker sammen og at strikke to masker i den samme maske noget helt nyt for mig.
Cita er i øvrigt også kvinden bag The Little FoxHouse-sokkerne.


Materialer:
Garn. Du kan vælge alt. Jeg elsker effekt- og plysgarn, som jeg strikker sammen med en tråd akrylgarn.
Pinde, der passer til garnet. Jeg vælger ofte nogle tyndere for at få et mere fast udtryk.
Perler eller charms
Bånd eller garn. Det kan være postgarn, men også silkebånd

Fremgangsmåde:
Slå 25 masker op.
1. pind og alle ulige pinde: alle masker strikkes ret.
2. pind: to masker i den første maske, 10 ret, 3 masker sammen, 10 ret, to masker i den sidste maske.
4. pind: som pind 2.
6. pind: 11 ret, 3 masker ret sammen, 11 ret.
8. pind: 10 ret, 3 masker ret sammen, 10 ret.
10. pind: 9 ret, 3 masker ret sammen, 9 ret.
12. pind: 2 ret sammen, 6 ret, 3 masker ret sammen, 6 ret, 2 ret sammen.
14 pind: 2 ret sammen, 4 ret, 3 masker ret sammen, 4 ret, 2 ret sammen
15. pind: luk af.

Hæft ender og pynt dit hjerte, som du lyster.
Jeg har tidligere bundet en sløjfe, som jeg syede fast mellem buerne på hjertet.
Ved hjerterne i uldgarn - foto to nedenunder - har jeg hæklet en fastmaskekant rundt om hele hjertet.


Copyright: Anja Hjorth/Zoomsnoren.
Opskriften må bruges til eget privatbrug. Ikke til produktion i salgsøjemed. 
Opskriften må ikke postes andre steder på internettet.
Hvis du ønsker at oversætte opskriften til et andet sprog, spørg venligst om lov.

Andre har også strikket hjerterne efter opskriften, nemlig Anita og Guðrun Jacobsen.


Billeder af tidligere hjerter, som jeg har lavet:






In English:

Materials:
Use the yarn that you like. I prefer the fluffy types. Normally I knit with two threads, one fluffy and one of acrylic.
Use needles that gives you the texture, you like.
Ribbons, charms or pearls for decorations.

How to knit a heart:
Cast on 25 stiches.
row 1: knit.
row 2: kfb, k10, k3tog, k10, kfb.
row 3: knit.
row 4: repeat row 2.
row 5: knit.
row 6: k11, k3tog, k11.
row 7: knit.
row 8: k10, k3tog, k10.
row 9: knit.
row 10: k9, k3tog, k9.
row 11: knit.
row 12: k2tog, k6, k3tog, k6, k2tog.
row 13: knit.
row 14: k2tog, k4, k3tog, k4, k2tog.
row 15: bind off.

Weave in ends.
Decorate your heart as you  like.

10 kommentarer:

  1. De er bare så fine og meget forskellige i deres udtryk og størrelse alt efter valg af garn.

    Jeg har også lavet dem. De kan ses her: http://photomusen.blogspot.dk/2013/12/det-frste-julepynt-der-er-landet-i-en.html

    SvarSlet
  2. De er så skønne, især de der fluffy nogle :)

    SvarSlet
  3. Er helt forelsket i de lyse pelsede - hvis bare man lige kunne mærke gennem skærmen ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. De bliver også rigtig bløde - selvom det er fake-pels :-)

      Slet
  4. Åh de pelsede hjerter.... I loves! Jeg må finde noget effektgarn... og starte lidt tidligere på juleforberedelserne næste år. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Her er jeg også kommet lidt for sent i gang - altså i forhold til alt det, som jeg rigtigt gerne vil nå at lave... sådan er det bare hvert år.
      Det er som om, at december inspirerer til en masse, som man pludselig synes kunne være spændende at lave.

      Slet
  5. Sikke nogle smukke hjerter! Dem vil jeg igang med. Har dog lige et spørgsmål:når du skriver "to masker i den første maske" er det så det samme som at tage ud? Vh Pernille(nybegynder)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det.
      Jeg gør det ved at strikke en ret i den første maske, men ikke tage masken over på højre pind. Derefter strikker jeg bag om i masken - altså strikker min højre pind ind bag i masken og strikker igen ret. Så skulle du have to masker i stedet for en.
      Rigtig god fornøjelse med strikningen - og bare skriv igen, hvis noget driller <3

      Slet

Det er altid hyggeligt med kommentarer fra mine læsere, så smid gerne en.